بنابر گفته رهبران محور مقاومت در فلسطین، پس از جنگ غزه که با پیروزی محور مقاومت بر رژیم صهیونیستی و همه کشورهای محور سازشکاری و عادی سازی، انجامید، محور مقاومت در فلسطین با چالش های فراوانی روبرو است که مهمترین انها عبارتند از :

بنابر گفته رهبران محور مقاومت در فلسطین، پس از جنگ غزه که با پیروزی محور مقاومت بر رژیم صهیونیستی و همه کشورهای محور سازشکاری و عادی سازی، انجامید، محور مقاومت در فلسطین با چالش های فراوانی روبرو است که مهمترین انها عبارتند از :

۱. اولین چالش مهم محور مقاومت در فلسطین، مصادره پیروزی این محور  توسط طرفداران مذاکره با صهیونیست ها برای ورود مجدد به دورهای جدید گفتگوهای بیهوده و بی حاصل با آنها و امضای موافقتنامه های ذلت بار دیگر تا بار دیگر دولت خودگردان فلسطین، تخم یأس و نا امیدی و توهم را در دل فلسطینی ها بکارد. که متاسفانه تاریخ معاصر فلسطین چندین بار شاهد اینگونه مصادره بوده است. مثلا پس از انتفاضه اول که به "انقلاب سنگ" معروف شد که در ان تقریبا سه هزار فلسطینی شهید و ۱۶۰ صهیونیست کشته شدند، در سال ۱۳۶۶ از مناطقی مانند "جبالیا" و"غزه" آغاز و به سایر شهرها ، روستاها و اردوگاه های فلسطینی سرایت کرد، ابتدا با رهبری مردمی اداره می شد و سپس سازمان آزادیبخش فلسطین وارد صحنه رهبری این انتفاضه شد و همین سازمان و رهبران تاریخی ان مانند مرحوم یاسر عرفات، پیروزی های مردمی این انتفاضه را مصادره کرده و با انجام مذاکراتی ذلت بار و طولانی باصهیونیست ها آن انتفاضه مبارک را که حاصل خون هزاران فلسطینی بیگناه بود، را از مسیر واقعی خود منحرف کرده وپس از دو یا سه سال مذاکره با دشمن اشغالگر و قاتل و با تحمیل آمریکا و با پذیرش وعده های توخالی که بسیاری از آنها در آینده عملی نشد مانند تکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی!!، و با امضای قرار ننگین "اسلو" این انتفاضه را پایان داد و آرمش را به صهیونیست ها بازگرداند و خود سازمان آزادیبخش فلسطین و دولت خودگردن فلسطین مسئولیت قلع و قمع بسیاری از انقلابیون فلسطینی را به عهده گرفتند.

۲. دومین چالش که نشانه های آن فوراً پس از پایان جنگ اخیر غزه ، مشاهده شد، عبارتند از این است که به بهانه بازسازی غزه، کشورهای قدرتمند بین المللی و منطقه ای، در اداره امور داخلی غزه نفوذ و در انها دخالت کنند. که نمونه بارز آنها درخواست وزیر خارجه آمریکا از جامعه بین المللی برای بازسازی غزه و ارتباط دادن این بازسازی با آزادی اسرا و مفقودین صهیونیست، و یا به تعبیر فلسطینی ها، تبادل اسرای صهیونیست، و ورود گسترده و غیر منتظره کشور مصر که قبلا هرگونه فشاری را بر علیه مرده غزه می آورد و اکنون مانند داییه مهربانتر از مادر، با تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار و ارسال کاروان های کمک رسانی و افتتاح گذرگاه رفح که قبلا حتی بر بیماران صعب العلاج هم بسته می شد، به صور بسیار مشکوک و مرموز وارد پروژه بازسازی غزه شده است، که برخی معتقدند مصری ها از این طریق متخصصین غربی را وارد غزه خواهند کرد تا آنها به بهانه انجام پروژه های بازسازی به بسیاری از اسرار محور مقاومت در غزه مطلع شوند و یا ورود دولت خود گردان فلسطین به پروژه بازسازی و بعد مانند گذشته ربط دادن آن به مذاکرات بین محور مقاومت با صهیونیست ها و... .

۳. اما سومین چالش محور مقاومت که بسیار سهمگین تر و مخرب تر از دو چالش قبلی است و با روحیه انسان ها سر و کار دارد این است که محور ذلت و خاوری و سازشکاری ، با انجام اقدامات مایوس کنند مانند اقدامات قبلی خود، این شعله های بر افروخته در فلسطینی های داخل سرزمین های اشغالی سال ۱۹۴۸م را خاموش کنند و آنها را از قیام و مقاومت نا امید کنند. و هویت دینی و ملی انها را که مجددا مورد درخواست آنها قرار گرفته، بار دیگر به زیر خاک ذلت و خاری مدفون کنند. که در این باره با گفت با همه خشونت ها و کشتارهایی که دشمن صهیونیستی در این قیام اخیر در شهرهای قدس، اللّد، حیفا، عکّا، یافا، الرمله، الناصره و ام الفحم، انجام داد اما همه فلسطینی ها و به ویژه جوانان دریافتند که این رژیم تا چه اندازه سست و لرزان است و می توان با جانفشانی و مقاومت آن را به زیر آورد و به اشغالگری پایان داد.

البته محور مقاومت در فلسطین نیز میتواند با بهره گیری از موارد زیر در برابر این چالش ها، پایداری کنند و از تکرار مصادره این موفقیت های مردمی توسط محود سازشکار جلوگیری کند:

· در این مقطع زمانی محور مقاومت خود سلاح های مورد نیاز خویش را در داخل فلسطین می سازد و برای تهیه آن به کشورهای خارجی و منطقه ای نیازمند نیست و مانند گذشته از این بابت مجبور به قبول شرط و شروط زیانبار دیگران نیست و می تواند مستقل عمل می کند.

· اکنون ملت فلسطین و با استفاده از تجربه موفقیت آمیز جنگ اخیر غزه و مقاومت در قدس، به این باور رسیده اند که قدم در راه طولانی اما همراه با نتیجه مطلوب که باید در این راه ایثار و جانفشانی کرد که قبلا به جای این روحیه، روحیه ضعف و نا امیدی و ناتوانی در دل بسیاری ز از جوانان فلسطینی ریشه دوانده بود و سخنرانی روشنگرانه و انقلابی دکتر "محمد الهندی" عضور جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ویبینار فلسطینیان مقیم سوئد که به مناسبت تاسیس سازمان آزادیبخش فلسطین بیان شد و تحلیل خود را پیرامون دلایل پیروزی در جنگ اخیر غزه و مقاومت مردم در قدی و سایر شهرهای فلسین مطرح کرد، مبین این باور جدید است، زیرا که قبلا در چنین مناسبت هایی اعضای جنبش فتح پیرامون امور سازشکاری و قرار داد اسلو و ... صحبت می کردند.

· قبلا صهیونیست ها در برابر ارتش هایی قرار می گرفت که این ارتش ها خود حامی حکومت هایی بودند که غرب آنها را بر روی کار آورده بود، لذا کارایی لازم را در مواقع حساس از خود نشان نمی دادند اما امروز صهیونیست ها با مقاومتی مردمی و قدرتمند که فقط متکی به خدا و از امکانات داخلی و کمک محور بین المللی مقاومت استفاده می کند، روبرو است، لذا هر بار که وارد جنگی می شود با شکست های سنگین تری مواجه می گردد.

https://samanews.ps/ar/post/۴۷۳۰۰۰/ - خبرگزاری فلسطینی "سما" ۱/۶/۲۰۲۱م (۱۱/۳/۱۴۰۰)

تهیه کننده : محمد هادی تسخیری


 

کد خبر 7789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =